paint me paradise

Los Reyes Magos

2011-01-12 @ 15:22:16

Som jag redan nämnt (upprepade gånger) så firar Spanien jul, även efter nyår - den 6e januari kommer de tre vise männen med presenter till stora och små. Det betyder alltså att julen som vi känner den, 24december firas med middag & annat gott men själva presentutbytandet väntar till 6e januari. Okej bra, då var alla med på noterna.


Från vänster, mammans yngsta syster, lilla barnet jag passar, mamman & pappan.

Här står alltså hela familjen samlad och väntar på den lokala paraden med de tre vise männen och deras släptåg. Det var så himla varmt ute den dagen! Som ni ser står pappan t.ex bara i långärmad och jag stod meduppknäppt jacka och svettades.



Mamman och ungen dansade till mixad julmusik som spelades ur högtalarna från den närliggande scnenen. Vi stod UTE, precis utanför en gammaldags (med möjligt irlänskt ursprung) liten pub och drack coca cola.








De tre vise männen har anlänt. Som ni ser har de målat ansiktena så de har olika ursprung (för att inte verka rasistiska? - finns dock inga andra nordiska människor i närheten) & den vithårige mannen ser ut att vara suspekt lik tomten, iklädd krona.

Barnen fick gå upp på scenen, sitta i deras knän och berätta om sina önskningar.

Mamman "do you wanna go up?"
Jag "NOOOOOO" (inombords: YEEEEES)

Jag gick dock inte upp och satt i deras knän, kändes som att en vuxen tjej som dessutom är utlänning skulle vara lite för uppseendeväckande.

Ser ni de irriterande huvudena på stolta föräldrar som ville ta kort? Fan vad jobbiga dom jävlarna var!! För övrigt, notera hur mycket fotona ser ut som julkort med inramningen av blad från palmer(?)



Självklart var även Josef och Maria närvarande, det där lilla blåa knytet ska väl föreställa Jesusbarnet.

Och ja, jag är fullständigt medveten om att mannen iklädd mystiska arabliknande kläder ser ut som en terrorist - vad hade dom med historien att göra? Är det jag som är helt outbildad?? Hur som helst, det var ett helt tåg med män i liknande kläder och hästar & till och med en åsna som drog en liten vagn med Maria inuti.

PS: Gör det här mig till en bra bloggare nu?

Permalink Dagens noteringar Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anna

haha, ja - en fantastisk bloggare, som alltid fantastiskt inlägg puss

2011-01-13 @ 10:07:21


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback