paint me paradise

Språk är ett mysterium

2010-09-14 @ 23:53:45

Jag undrar nu...
# Jag pratade flytande finska till 7-8 års ålder - bättre än min mamma gjorde (snacka om att jag var smart)
# Vid 8 slutade vi prata finska - anledning: jag vägrade använda svenskan i skolan
# Vid 9-10 år hade jag "glömt" finskan - då brann vår lägenhet ner och någon frågade mig på finska vad som hände och tydligen svarade jag på finska. Jag har inget minne utav det här

Nu fyller jag 20 - är det möjligt för mig att plocka upp språket igen eller är det som att börja om från ruta 1?



# Jag studerade spanska i 4 år - för 4 år sedan
# Jag kom till Spanien med ett ordförråd på "kakelplatta" och "förlåt för att jag kommer försent"
# Jag har knappt ansträngt mig för att lära mig språket under de 2 veckor jag varit här
# Nu kan jag skriva ett vykort, följa en enkel tecknad serie och hänga med i enkla samtal

Hur lång tid tar det att lära sig ett främmande språk i ett nytt land? För vanliga människor och för genier?

Jag skulle vilja tro att jag är ett geni - åsikter välkomnas - förutom på genifronten

Permalink Dagens noteringar Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback